26. ZLATÝ VOČI
26. mezinárodní filmový festival Zlatý Voči se letos již podruhé konal v zářijovém termínu, konkrétně 16. a 17. září 2021. Centrem letošního ročníku se staly zcela nové prostory letenského Café Tvaroh a jako každoročně nepřinesl pouze pestrý filmový program plný nejnovějších projektů českých i zahraničních audiovizuálních teoretiků, ale i dvoudenní bohatý off-program. I přes stále trvající protipandemická opatření festival přilákal mnoho diváků a oba dny proběhly v příjemné atmosféře.
Tématem letošního ročníku byl GAZE a všechny jeho podoby, čemuž se věnovaly také dvě debaty – SELF GAZE: Reflexe současné umělecké kritiky a FENOMÉN: DRAG. V první z nich diskutovali pod vedením Víta Schmarce hudební publicista Pavel Turek, všestranná umělkyně Johana Ožvold a vedoucí Katedry filmových studií Kateřina Svatoňová. Druhá debata nabídla přímý vhled do české dragové scény a zúčastnili se jí drag queen Just Karen a drag king Rudy. Fan základnu v diskuzi zastoupili filmoví kritici a drag nadšenci, Aleš Stuchlý a Antonín Tesař. Role moderátorky se ujala studentka Katedry filmových studií a publicistka Pepuna Chaloupková.
Nechyběl ani nabitý hudební off-program. První večer odstartovala skupina MEDA, následovalo vystoupení Skuliaka Maniaka a zahrálo také nekonvenční DJ duo Pudovkinova Máma. Druhý večer otevřela pražská garage-rocková kapela Red Torch, po níž vystoupila DJka Demonika. Večer a zároveň i festival zakončil DJ Deleuze, který k tradici Vočí již neodmyslitelně patří.
Filmová náplň festivalu se letos skládala z celkem šesti promítacích bloků, z nichž čtyři obsahovaly filmy výhradně zahraniční – experimentální sekce TRANZ, HARDCORE pro náročnější diváky, FEELS s niternými snímky se společenským přesahem a také nekonvenční (a divácky velmi oblíbený) blok OFFBEAT, ve kterém programový tým shromáždil nejkurióznější výběr z letošních přihlášených snímků. Sekci českých filmů HOMIES si uvedli sami tvůrci, tvorba studentů Katedry filmových studií byla zastoupena v samostatném programovém bloku audiovizuálních esejí.
Soutěžní snímky hodnotila odborná porota složená z pedagožky Katedry filmových studií Lucie Česálkové, ředitele Národního filmového archivu Michala Breganta, teoretika game studies Jana Švelcha a filmového kritika a dramaturga Víta Schmarce. Pět cen pro nejlepší filmy v jednotlivých kategoriích porota doplnila o historicky první ocenění za herecký výkon a udělena byla také cena diváků.
Ceny za nejlepší filmové počiny tento rok získali:
◾ Gaze Jiřího Angera za nejlepší audiovizuální esej získal Max Stejskal se svým snímkem Hiro-shima
◾ Poškrábaný brejle Kurta Krena za nejlepší audiovizuální počin získala Asena N Oyzoyn se svým snímkem The Feminine
◾ Objektiv Chrise Markera za nejlepší film se společenským přesahem získala Federica Foglia se svým snímkem Self-Portrait
◾ Hlavní cenu festivalu Zlatý Voči získal Yupeng He se svým snímkem THE FISH
◾ Diváckou cenu Percepční voko publika získala se svou audiovizuální esejí Venus in Digital Furs Lucie Formánková
◾ Speciální cenu za herecký výkon získala Barbora Váchová za film Kateřiny Bouškové Kamarád




