27. ZLATÝ VOČI
27. ročník mezinárodního filmového festivalu Zlatý Voči proběhl ve dnech 9. a 10. září 2022 v prostorách Kina Kavalírka. Podobně jako každý rok se sešli nejen studenti a příznivci Katedry filmových studií, ale i další filmoví nadšenci a teoretici, aby si užili víkend plný studentských filmů, audiovizuálních esejí, hudby a dalšího bohatého off-programu.

Tématem tohoto ročníku byla VIRÁŽ a ročník nabídl celou barevnou paletu českých ale i zahraničních filmů, audiovizuálních esejí a v neposlední řadě také debat zabývajících se reflexí filmové zkušenosti s virovou pandemií. První debatou s názvem Proměny pandemického obrazu provázel pedagog Katedry filmových studií a redaktor časopisu Iluminace Jiří Anger a se svými hosty – kurátorkou Sandrou Baborovskou, kameramanem Martinem Doubou a režisérem Adamem Sedlákem – diskutovali o estetice audiovizuálních či intermediálních formátů, které získaly v posledních letech nový rozměr. Ve druhé debatě s názvem Reality TV a covidový binge-watching potom dramaturgyně a pedagožka Jana Jedličková diskutovala se svými hostkami – filmovou teoretičkou Šárkou Gmiterkovou, scenáristkou a dramaturgyní Lizou Nagibina a Ivetou Jakubčíkovou – o divácké recepci reality shows během pandemie, mechanismech, kterými tyto pořady uspokojují naše divácké slasti, a také o některých guilty pleasures, na které nedají dopustit.
Filmový program 27. ročníku festivalu nabídl celkem 47 filmů v 6 různých promítacích blocích. Sekce DISTANCE→BLÍZKOST uvedla snímky reflektující témata izolace, krize komunikace a nedostupné intimity, příznačné pro lockdownovou každodennost posledních let. Zahraniční blok CAMERA OBSCURA nabídl groteskní, snové a jinak převrácené či pokřivené pohledy na naši realitu. V sekci SUPERNOVA zahraniční filmaři problematizovali a nabourávali ve svých snímcích ustálené genderové normy. V sekci HOMIES zazářily snímky českých studentů teorie audiovize, podobně jako v bloku audiovizuálních esejí, které vznikly pod vedením pedagoga Jiřího Angera. Filmy vzpírající se jakýmkoli nálepkám, zařazením a škatulkám pak bylo možné zhlédnout v nesoutěžní sekci FAR OUT.
Snímky 5 soutěžních sekcí posuzovala odborná porota složená z dokumentaristky Adély Komrzý, dramaturgyně a teoretičky Veroniky Hanákové a ředitele kultovního pražského kina Aero Jiřího Flígla.
O nabitý hudební program se tentokrát postaralo duo Pan Fanky a Prokop Szegeny, po nich pak unikátní DJ duo Pudovkinova Máma. Druhý večer hudebních vystoupení zahájila kapela StayJ následovaná DJ Deleuzem. Kromě hudebního programu měli také návštěvníci možnost vyzkoušet si retro hry ve virtuální realitě ve spolupráci s projektem RetroHerna.
Ceny za nejlepší filmové počiny 27. ročníku Zlatých Vočí:
◾ Hlavní cenu festivalu Zlatý Voči získal Jáchym Šidlák se svým filmem Zpátky k troskám
◾ Gaze Jiřího Angera za nejlepší audiovizuální esej získal Jan Kinzl se snímkem Laura Mulvey na Prázdninách v Římě
◾ Cenu Homies za nejlepší český film získala Kateřina Boušková se snímkem Pohovor
◾ Objektiv Chrise Markera za nejlepší dokumentární snímek získal Xavier Lavernhe s filmem Torches of Freedom
◾ Poškrábaný brejle Kurta Krena za nejlepší experimentální snímek získala Teodora Arsic s filmem Pera Doesn’t Know When His Wife Died, Let Alone a Hippo
